Ortaokullara giriş sınavları: matematik ve Çekçe ödevleri

HakikaT

Global Mod
Global Mod
Birleşik giriş sınavının ilk test turunda Çekçe'den otuz ve matematikten on altı görev, ortaokullara ve spor salonlarına başvuran çocukların bilgilerini test etti.


“Atasözleri veya yerleşik ifadeler beni şaşırttı. Ben de kullanmıyorum, bizim evde de çağrılmıyorlar. Bu muhtemelen benim için en sorunlu pasaj. Bunları ezberlemeliyim. Görev eksik kelimeyi tamamlamaktı. Nerede bir şey var, orada bir pelerin var. Bir palto giydim ama rüzgar doğru yönde esiyor” diyor dokuz yaşındaki Anna, örneklerden birine atıfta bulunarak.


Çekçe ödevinde çocukların kelimeler arasındaki ilişkiyi keşfetmeleri ve karşılık gelen çiftleri eşleştirmeleri gereken bir görev de vardı. Meyve suyu ve içecek, çilek ve reçel, Noel ve kek çiftleri için şu seçenekler mevcuttu: anahtar ve demir, tahta ve raf, fare ve kobay, tarihçi ve öğretmen veya cerrah ve cerrahi.


Çocukların ayrıca metin üzerinde çalışmaları, yazım hatalarını tespit etmeleri gerekiyordu ve aynı zamanda isimlendirme, sözcük durumları veya cümle içindeki cümleler arasındaki ilişkiler üzerinde de testlere tabi tutuluyorlardı.

Ölçek, birimler ve daireler


Matematik, iDNES.cz editörlerinin sürpriz bir şekilde iletişime geçtiği çocukların büyük bir kısmını aldı. Bazıları ilk örneklerin daha zor olmasından şikayetçiydi, onlara göre daha önce bu “başlangıç” görevleri daha kolaydı. “Bu büyük bir devrimdi. Bildiğimiz şekliyle on altıncı görev tamamen ortadan kaldırıldı. Bu sefer seçenekleri vardı ve bu yüzdelerle ilgiliydi,” diyen dokuzuncu sınıf öğrencisi Štěpán başka bir değişimi temsil ediyor.


Hesaplaması zor olduğundan çocukların korktuğu on altıncı problemdi. Sınavın matematik bölümünde geometrik açılar veya birimler ve bunların dönüşümleri bilgisi de test edildi, çocukların bir terazi ile çalışması gerekiyordu ve hesaplamalar bir dairenin içeriğini de içeriyordu.


Görevlerin çözümüne örneğin statniprijimacky.cz web sitesinden veya Přijímáčky nanecisto hazırlık kursları sunan şirketten ulaşılabilir. Ayrıca doğrudan öğretmenler tarafından da geliştirilirler. Örneğin, Koşan Çek lakaplı Çek Jarmil Vepřek, sonuçları Instagram'da çocuklara verdi.


“Bu sınavın yapısı, soru üslubu, zorluğu ve içeriği önceki yıllarla hemen hemen aynıydı. Ve özellikle önceki görevlerden hazırlanan çocuklar nedeniyle bundan mutluyum. Ama bir değişiklik farkettim. Yalnızca tek bir sabit sözcük ilişkilendirme görevi vardı ve bu görev iki değil yalnızca bir puan değerindeydi. Bu seneki Kam vitr, kam pelt gibi daha çok benzer şeyler vardı eskiden. Belki bir dahaki sefere tamamen ortadan kaybolacaktır. Ortaokula kabul kararının bu şekilde verilmesinin doğru olduğunu düşünmüyorum” diyor Vepřek.


Ona göre, giderek daha az insan deyim ve atasözlerini kullanıyor. “Ve başvuru sahibi hevesli bir okuyucu olsa ve diyelim ki elli çağdaş kitap okumuş olsa bile atasözleri ve deyişlerle karşılaşmayabilir. Çocuklara her zaman müfredatta nelerin anlaşılabileceğine daha fazla odaklanmalarını tavsiye ediyorum” diye ekliyor.

“Alanlar olması gerekenden daha talepkar”


Kâr amacı gütmeyen kuruluş EDU'nun analisti Lucie Slejšková'ya göre testler, çerçeve eğitim programı, yani müfredat tarafından belirlenen zorunlu minimumdan daha zorlu.



Şartlar


Dokuzuncu sınıf öğrencilerimizin 15 Nisan Pazartesi günü ikinci kez giriş sınavına girmeleri gerekiyor.

Sekiz yıllık ve altı yıllık liselerle ilgilenenler, 16 ve 17 Nisan'da birleşik giriş sınavına girecekler.

Daha sonra değiştirme tarihleri 29 ve 30 Nisan olarak belirlendi.


“Testler büyük ölçüde bilgiye dayalı olarak ve belirli bir konu ile ilgili olarak oluşturulmuştur; ancak bu, temel eğitim için Çerçeve eğitim programında isteğe bağlıdır ve yalnızca tavsiye edilir. Bu, bazı becerilerin doğrulamasını testlerde bulamadığımız anlamına gelmez, ancak o zaman bile test görevleri bazen oldukça zorludur ve zorunlu temeli test etmedikleri için defalarca eleştirilmektedir. (taslak, editörün notu),” hakimler Slejšková.


Devlet kuruluşu Cermat kabul sürecinden sorumludur. Sözcüsü Jana Patáková'ya göre testler çerçeve eğitim programına dayanıyor ancak başvuranları ayırmak için zor olmaları gerekiyor.


Patáková, “Gerçekten çerçeve eğitim programına dayalıyız ve ekstra hiçbir şey yok” diye karşı çıkıyor. Ona göre, çok yıllı liselerde sınavlar daha zor ama bu sınavlarda bile öğrencilerin okulda tartışmadığı konular yer almıyor. Genellikle mantıksal görevler veya metni anlamakla ilgilidir.


Slejšková'ya göre öğrencilerin beceri ve yeteneklerini doğrulamak, gerçek bilgileri doğrulamaktan açıkça daha zordur, ancak ona göre bu tür testler mevcuttur. Örneğin PISA uluslararası öğrenci testinden bahsetti. Ona göre Milli Eğitim Bakanlığı, Zermatt ile birlikte öğrencilerin ilkokulun üçüncü, beşinci ve dokuzuncu sınıfından sonra neler yapabileceğini doğrulamak için beceri odaklı testler yapmak zorunda kalacak. Slejšková, “Bununla birlikte birleşik bir giriş sınavını zaten düşünmek gerekir” diye ekledi.


Ortak sınavın yanı sıra, belirli bir okula kabul prosedürünün okul kısmı da olabilir, ancak bu, sonucun maksimum yüzde 40'ını temsil edebilir. Okul kabul eşiğini kendisi belirler. Tüm dönem sonuçları 15 Mayıs'ta okulda ve DiPSy elektronik sisteminde yayınlanacaktır.


Her dokuzuncu sınıf öğrencisi tek tip giriş sınavına girmek zorunda değildi çünkü bazı okullar, özellikle de meslek okulları bunu gerektirmiyor. Toplamda geçen yıla göre 4 bin daha fazla kişi birleşik sınavlara kaydoldu, bu yıl 94 bin çocuğun bu sınava girmesi gerekiyor.