İlk renkli fotoğraf zamanın derinliklerinde kayboldu. Bir daha asla görülmeyecek

HakikaT

Global Mod
Global Mod
Pelom'un keşiflerinde olduğu gibi, bunlar da nadiren tesadüfen veya başka faaliyetlerin bir yan ürünü olarak ortaya çıkar. Aynı durum ilk renkli fotoğraf için de geçerlidir. Ondan sorumlu olan Mu bu fotoğraf çekiminden hiç hoşlanmadı.



19. yüzyılın ortalarında İskoç bilim adamı James Clerk Maxwell, elektromanyetizma araştırmalarına çok daha fazla enerji harcadı, Satürn'ün halkalarının bileşimini belirledi ve sonunda Albert Einstein'ın özel görelilik teorisine yol açan denklemleri formüle etti. Maxwell aynı zamanda İngiliz şiirinin büyük bir aşığıydı ve hatta kendi şiirini bile besteledi.

Bir o kadar da renklere hayrandı. 1855 yılında gökkuşağının her bir parçasının kırmızı, yeşil ve mavi ışığın farklı kombinasyonlarıyla oluşturulabileceği teorisini ortaya attı.

Beş yıl sonra Londra'daki Kings College'da profesör olarak bir pozisyonu kabul etti ve burada deneylerine devam etti. Aziz Katherine Mary Dewarov'un yardımıyla evinin zeminine üç temel rengin hassas bir şekilde karıştırılmasına ve diğer parçaların oluşturulmasına olanak tanıyan uzun, renkli bir merdiven inşa etti.

Hayatta kalan belgelere göre, komşusu onu aptal olarak görüyordu çünkü saatlerce tahılları sandığa kazıyordu. Ancak Maxwell, hipotezinin dünyaya Pelom'un ilk renkli fotoğrafını tamamen sunabileceğinden şüphelenmeye başladı.

Renk oyunu ve filtre


17 Mayıs 1861'de Maxwell Londra'da renk teorisi üzerine bir konferans verdi. Refleks kameranın mucidi Thomas Sutton, bu kompleksle türünün ilk renkli fotoğrafını yarattı. Bazı uzmanlar bunun kelimenin modern anlamında bir fotoğraf olmadığını belirtiyor. Bu, renk filtreleriyle serpiştirilmiş farklı slaytların birleştirilmesiyle oluşturulan gerçekliğin bir kopyasıydı.


Maxwell'in davasına bir övgü olması beklenen girişimleri için ekose bir kurdele seçtiler. İki kez kırmızı filtreyle, iki kez yeşil filtreyle, bir kez de mavi filtreyle fotoğrafını çektiler. Sutton, fotoğrafları cam üzerine pozladı ve ardından bunları, her biri fotoğraf stüdyosundakiyle aynı renk filtresiyle donatılmış üç farklı projektörle ekrana yansıttı.


Görüntüler üst üste gelince tam renkli bir görüntü oluştu. Maxwell, insan gözünün renkleri işleme biçimini çok ustaca taklit etti. Bu işlemler bugün eklemeli veya RGB renk modeli olarak bilinmektedir.



İskoç matematikçi ve fizikçi James Clerk Maxwell tarafından gerçekleştirilen katkılı renk sentezi deneyi


Alınlığın tanıtılmasından önce ilk renkli fotoğraf projeksiyon ekranında belirdi. Bir an için Ovem. Projektör kapanınca ortadan kayboldu. Ve bugün gerçekte neye benzediğini doğru bir şekilde yeniden inşa edemiyoruz.


Sutton'ın fotoğraf şeritlerinde kullandığı renkli kimyasalların tam miktarını, kalitesini veya yoğunluğunu bilmediğimiz ve projeksiyon için kesin koşulları bilmediğimiz için, yansıtılan görüntünün neye benzediğini gerçekten hiçbir zaman bilemeyeceğiz. Kanadalı fotoğrafçı Paul Elter'e göre Maxwell'in 1861'deki deneyi sırasında.


Peki bu ipliğin suyunda gördüğümüz fotoğrafa ne dersiniz? Bu, Sutton ve Maxwell'in 1937'deki deneyinin sadece bir kopyası. Fotoğraf tutkunları, Cambridge Üniversitesi Cavendish Laboratuvarı'nda saklanan cam üzerine siyah beyaz fotoğraflar sayesinde bunu tekrarlayabiliyor. Orijinaline sadık kalıp kalmadığını asla bilemezsiniz.

1861'den kalma kurdelenin modern bir rekonstrüksiyonu bile elimizde yok çünkü kaybolmuş durumda. Maxwell'in yakaladığı nesnenin ne kadar güzel olduğunu ve yansıtıldığında nasıl göründüğünü hiçbir zaman ampirik olarak bilemeyeceğiz… Elimizde o resimler olmasına rağmen, gerçek ilk fotoğraf mevcut değil, hatta elimizde bile yok. Bu, Clash'in 1 Ocak 1977'de Covent Garden'daki The Roxy'deki konseri gibi tek kişilik bir gösteriydi. Elter, sadece orada bulunanların nasıl olduğunu açıklıyor.


Gerisini Thomas Sutton kendisi anladı. Kesin renk farklılıklarını veya çözümün yoğunluğunu kelimelerle anlatmak imkansızdır. Bu aynı zamanda şeridin kendisi ile de yapılabilir. Yani elimizde gerçek resimler olsa bile ilk renkli fotoğraf gerçekte mevcut değildir. Kendi kendine, onun gerçekte neye benzediğini yalnızca torunları bilecek, diye yazdı.

Sm Maxwell bu girişimden dolayı hayal kırıklığına uğradı. Fizik dersi kapsamında beşinci deney için kırmızı ve yeşil ışığa duyarlı bir malzemeye ihtiyaç duyacağını açıkladı. Kırmızı ve yeşil görüntüler mavi kadar dolu olarak fotoğraflansaydı, listede kökten itibaren duran şeridin gerçek renkli görüntüsü olurdu.


Öncelikle renk teorisini fotoğrafçılıkta kullanmakla değil, göstermekle ilgileniyordu. Sm bu keşif hakkında sadece kısaca konuştu ve bunu genellikle kendi yazılarında bir dipnotta yer aldı. Renkli fotoğraf alanındaki öncü atılım o dönemin basınına bile yansımadı. Ancak Maxwell'in iddiası tartışmasız kalıyor. Albert Einstein aynı zamanda İskoç büyük adama da saygı duruşunda bulundu: James Clerk Maxwell ile birlikte her zaman bir çağ sona erdi ve yeni bir dönem başladı.